close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

האם יש משמעות לסקר של ארגון בית הלל?

הרב יניב חניאיז אדר א, תשעד17/02/2014

ארגון בית הלל הכריז על סקר לניתוח מגמות בציונות הדתית, האם יש לו משמעות?

תגיות:

לפני זמן מה ערכתי סקר די גדול בציונות הדתית לגבי נושא השימוש באינטרנט, מסיבות טכניות וכספיות ערכנו את הסקר לבד (לקחנו טלפניות, הושבנו אותם להתקשר לאלפי בתי אב ולשאול שאלות) וכך למדתי די הרבה על העולם הזה. בעקבות ה"ניסיון הרב הזה בניהול סקרים" הצעתי בזמנו למערכת של עולם קטן לערוך סקר בקרב הציבור בנושא היחס לחרדליו"ת, לייטיות, ממלכתיות וכדומה... הטענה שלי היתה שכל אחד מהצדדים ומהגוונים בציונות הדתית- הן הלייטים, הן המפדלניקים, הן החרדלי"ם, אנשי הקו וכדומה החל משי פירון ועד לאנשי הגבעות, טוענים שהם בעצם הציבור הרחב ושהאחרים מעוותים את הרצון של

המגזר כולו. אפילו אלעזר שטרן טוען פעמים רבות שהוא בעצם זה שמייצג את כולנו ואת הרצון האמיתי של הציבור. כך שמזה זמן מה ישנה תחושה שהגיע הזמן לבדוק את הדעות בנושאים רבים- היחס למדינה ולממלכתיות, היחס לרפורמה לייט, היחס ל"קידום" נשים ולפמיניזם, פסיקה מחמירה, מקלה וכדומה... אפילו היתה לנו מחשבה לבדוק "מה הדעות האמיתיות" של גבעת שמואל לעומת, נניח, קרית משה. דיברנו על זה ולא הבאנו את זה לכלל מעשה. אני בטוח שלסקר כזה היתה יכולה להיות משמעות רבה... בעיקר לגבי אנשי הפוליטיקה, השררה והממון (או ששמא בישראל יש להוריד את הפסיקים, כי מדובר בהיינו הך- השררה והפוליטיקה והממון), שקשובים מאוד לקולו של הציבור ובעזרת חלוקת כוחותיהם ומשאביהם יכולים בהחלט להשפיע, נניח, על הפרדת בתי ספר, על אופיה של תנועת נוער, על אופיים של מקוואות, מקומם של החלטות רבנים בחיינו ועוד ועוד. חשבנו, דיברנו, אבל לא הבאנו לכלל מעשה.

סקר בית הלל, או סקר ארגון בית הלל 
והנה, התפרסם בזמן האחרון ש"ארגון רבני בית הלל" מארגן סקר גדול כזה. הרעיון שלהם הוא לשאול בדיוק את אותם שאלות ולברר את אותם נושאים, פחות או יותר וכך לקבוע מה באמת הציבור רוצה. ברור לחלוטין שתוצאות חד משמעיות של סקר כזה יכולים להיות כלי רב עוצמה בידיו של כל מי שרוצה לרכוש השפעה ציבורית ל"דרך שלו".

כעת, מלבד העובדה שניתן בקלות רבה לקבוע תוצאות סקר על ידי ניסוח השאלות, הרי שהארגון הכריז על סקר אינטרנטי, שיקודם על ידי "אתר ארגון רבני בית הלל" ועל ידי "דף הפייסבוק של הארגון", וכן (הפתעה) יערך בעברית ובאנגלית. לאור כל זאת, נדמה לענ"ד שתוצאות הסקר כבר יכולות להיכתב מראש בצורה כזו. הן השימוש באינטרנט שמראש מגביל את המשיבים לאנ"ש המעורים ומקורבים למדיה הנ"ל, אופן הפרסום, הקידום, המיילים שישלחו וכדומה. אפילו ההחלטה התמוהה לשלב שפה זרה בסקר מעלה בי תמיהות, מי מכם שמע על סקר בישראל שנערך באנגלית? אותי מטרידות הטלפניות מ"מכון המחקר דברי סקר" רק בעברית, מקסימום במבטא ערבי כבד. אולם למרות כל זאת, אני בטוח שאחרי עריכת הסקר הרי שניתן יהיה לנפנף בתוצאותיו בכל מקום, ולומר- מה אתם רוצים, זה בדיוק מה שהציבור הרחב רוצה. כמובן וכמובן שלסקר כזה שיוצג שוב ושוב תהיה השפעה רבה על הפוליטיקאים ואנשי הממון והשררה הקובעים את מדיניותם על פי הרוח הנושבת.

אני סבור שיש כאן חוסר הגינות משוועת בצורה שבה זה נעשה, מאורגן ומקודם ואין לי ספק לגבי השימוש שיעשה בתוצאות. אז צריך לומר זאת מראש, הרבה לפני שהגרפים הצבעוניים נבנים באתר ומופצים בכלי המדיה.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה